Wednesday 17 April 2013



Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad saw. Alhamdulillah masih diberi pinjaman kekuatan untuk menukilkan sedikit perkongsian buat diri dan semua.

Alhamdulillah, semalam selesai ujian bacaan al-quran pelajar ijazah sarjana muda(semester 2). Kesibukan waktu orang lain menyebabkan saya menawarkan diri untuk menjadi naqibah bagi mendengar bacaan sahabat-sahabat yang lain. Saya telah berusaha untuk mencari senior di blok untuk bantu tapi ramai yang ada kerja. Waktu ketua BIRO KEROHANIAN dapat tahu saya jadi naqibah dia hanya ketawa masa call. Yelaa saya siapa plak nak dengar..Saya minta kawan untuk dengarkan bacaan saya serta memberi markah.


Tak ramai pun saya perlu dengar tak sampai 20 orang. Alhamdulillah semua sahabat-sahabat turun ke surau blok untuk memperdengarkan bacaan mereka.

Hati tiba-tiba tersentuh dengan seorang sahabat yang free hair..subhanaAllah, dia mampu membaca al-quran biarpun lambat tapi bacaan tak banyak salah..nie laa dikatakan tidak mengapa merangkap membaca al-quran, asalkan ada keinginan untuk memperbaiki. Semua bertanya kepada saya nak baca panjang mana. Bagi saya selagi bacaan mereka tak teruk sehingga tersalah maksud saya minta teruskan sampai habis satu muka surat. Yelaa banyak pahala boleh dapat. Berbeza dengan sahabat 'istimewa' ini.. bacaannya walaupun lambat tapi dia boleh sebenarnya membuatkan saya tidak stopkan bacaannya.. sebolehnya saya mahu dia habiskan satu muka surat al-quran. Mungkin sebab ramai sedang menunggu giliran pada ketika itu, tiba-tiba dia terstop baca. Sangat sayu mendengar bacaan daripadanya.. Hati ini benar-benar tersentuh.

Ingin sekali bgtau dia waktu tu, bacaan awak walaupun lambat tapi lancar tapi sebab ramai orang saya takut dia terlalu rasa rendah diri sebab sangat lain tengok mukanya semalam. Allahu Allah, tanggungjawabku besar.. Ada sebab kenapa Allah memilihku untuk menjadi naqibah malam tu. Keseluruhannya, ramai yang ada quran di bilik tapi mungkin jarang membaca. Tak ramai yang boleh membaca dengan lancar serta bertajwid. Sebutan huruf س ش ث ramai yang tertukar, ingin membantu tetapi saya pun punya kekurangan.. Moga Allah bantu mereka semua.. sayanglah sekiranya ramai yang merangkap membaca al-quran..

Mungkin ramai yang pernah belajar dan pandai membaca suatu ketika dulu tetapi sebab dah lama tinggal itu yang menyebabkan bacaan menjadi kurang lancar. Saya juga begitu suatu ketika dulu. Dalam kalangan adik-beradik saya dikira paling okay dan lancar membaca al-quran tapi sebab malas dan berlagak pandai, selalu tak mengaji..mak dah tak larat nak marah dah.. suatu hari bila sekian lama tak mengaji, kemudian nak mengaji jadi tersekat-sekat..mak menegur "tulaa, tak selalu mengaji..dah tak lancar bacaannya" adik beradik lain plak yang lagi ok.. sebab rasa tercabar selepas tu saya tekad takkan tinggalkan bacaan al-quran. Jika dibuat kajian secara rawak waktu Allah bagi cuti seminggu tu pun bila dah selama tu tak membaca al-quran dah tersekat-sekat bacaannya..kalau tinggal berbulan-bulan risau cara sebutan huruf jadi lain plak..

Ya Allah, moga Kau berikan hidayah serta bantu aku untuk instiqamah membaca al-quran.. Dalam proses mempelajari bahasa arab bagi memahami isi al-quran tapi ustaz sekarang sangat sibuk memang tak sempat jumpa, moga Allah memberi sumber bantuan lain untuk saya pelajari bahasa al-quran.

Sahabat istimewa itu terlalu istimewa, mahu dibantu tapi saya tidak terlalu rapat dengannya. Selesai ujian tersebut, mesej ketua biro bgtau (tapi saya tak bagitau nama sahabat itu)..hanya ingin mendapatkan bantuan bagaimana untuk bantunya. Tapi dia minta saya kenalkan dengan dia. maaf bagi saya lebih elok kami, sahabat-sahabat perempuan yang membantunya.lebih afdhal gitu..hehe.. In shaa Allah moga kami semua mampu walau sesibuk mana pun dengan urusan universiti.

Sekadar perkongsian buat pengetahuan semua, di Universiti Utara Malaysia semua pelajar diwajibkan untuk menghabiskan ujian Fardhu Ain yang telah ditetapkan oleh pihak HEP dan Pusat Islam:

Semester 1: Ujian Fardhu Ain (soalan objektif)
Semester 2: Ujian bacaan al-quran
Semester 3: Ujian hafazan
Semester 4: Kursus kahwin..

Ramai rasanya yang terlalu excited dan tak sabar untuk semester 4..hahahha..kidding jew.. package lengkap sebelum graduate..

No comments:

Post a Comment