Sunday 14 April 2013

Matrikulasi..????



Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah setelah sekian lama tak update blog, diberi kekuatan juga oleh Allah untuk menulis sesuatu yang in Shaa Allah bermanfaat untuk semua dan menjadi saham pahala buat saya.
Maaf akak ucapkan buat adik-adik junior akak yang bertanya fasal matrikulasi tapi akak tak sempat nak jawab melalui message di FB. Bukan apa ia perlu penerangan yang lebih details dan akak lebih suka bila face to face. Zairy maaf akak janji nak update blog tapi baru sekarang ada masa untuk update dan tulis pasal matrikulasi.
Tak tahu nak start share macam mana..hurmm.. akak share pengalaman akak jelaa ya.. Semasa akak form 5 ada beberapa cikgu beri taklimat untuk hala tuju selepas SPM. Ada di kalangan cikgu-cikgu nie dulu pun lepasan matrikulasi. Macam-macam cerita akak dengar baik daripada guru-guru ataupun senior, semua negatif.. boleh dikatakan dalam 100 orang dua tiga orang je kut bagitau yang positif. Lantas waktu tu bila orang tanya

“ Fatimah, ko nak pergi matrik tak.”
“Tak nak aku, macam scary jew. Kalau tak boleh score kelulusan kita setakat SPM jew”

Betapa tekad waktu tu tak nak pergi. Bila permohonan kemasukan ke Matrikulasi dibuka akak paksa rela jew isi. Takut nanti jadi satu kontroversi plak kalau tak isi.. Jenuh nak menjawab dengan kaunselor dan PK 1. Paksa rela pun tak adalah nak isi main-main. Dah tak minat sains tak kan nak letak pilihan Matrik aliran sains, so akak tetap isi aliran Perakaunan.. Beria pilih matrik yang dekat-dekat jew.. seingat akak 1st akak letak Kolej Matrikulasi Pahang, 2nd Kolej Matrikulasi Selangor.. then dah lupa.. tapi semua pilih yang dekat-dekat.. Last-last rezeki dapat jauh, nun di hujung dunia(bab kata abang akak) dekat Perlis.

Waktu tu akak konfius antara dua, sama ada pilih Kolej Matrikulasi Perlis(KMP) ataupun pergi UITM Machang. Dua-dua akak dapat kos perakaunan. Berfikir sekejap dua-dua jauh. Tapi kalau akak pilih UITM akak jauh selama 4 tahun, tapi kalau pilih matrikulasi akak duduk jauh setahun je pun. Selepas istikharah, musyawarah dan perbincangan, akhirnya akak buat keputusan muktamad untuk ke utara. Bohong kalau akak kata before akak buat keputusan nie tak ada yang cerita negatif fasal matrik. Akak pun ada tanya kakak ipar akak pasal matrik, dia jawab “ susah, sepupu dia pun keluar daripada matrik sebab tak sanggup..”. Jenis akak, akak memang tak suka percaya bulat-bulat. Akak mesti nak tahu sebab apa diorang kata susah, dulu pun waktu akak nak masuk sekolah menengah semua kata susah, UPSR boleh laa dapat 4A, time sekolah menengah susah la..

Akak kuatkan diri untuk pergi kaji sendiri macam mana suasana kat matrik. Akak nak buktikan dekat semua matrik tak susah, bukan killer.. Orang yang kata susah tu mungkin sebab main-main masa belajar, bila tak score pointer salahkan matrik. (Memang sikap kita, suka salahkan orang lain).

............................................

Corak pembelajaran di matrikulasi tidak jauh beza dengan sekolah..Di matrikulasi kita ada kelas tutorial dan kuliah(seperti di universiti). Ini membantu pelajar untuk membuat persediaan bagaimana corak di universiti nanti dan pada masa yang sama masih dengan corak pembelajaran di sekolah.

Mungkin akak student perakaunan so, nampak lebih relax berbanding student sains. Dalam kuliah biasanya belajar dalam kelompok yang ramai. Lebih kurang 100-200 orang(tengok keluasan dewan kuliah), pensyarah akan menerangkan setiap bab dalam sukatan pembelajaran. Pada mulanya akak pun terkejut sebab dalam masa seminggu dah habis satu bab, memang laju.. akak pun risau waktu tu tapi dapat back up waktu kelas tutorial.. kelas tutorial nie pelajar akan dipecahkan kepada kelompok yang lebih kecil. Corak pembelajaran seperti di sekolah. Lecturer akan masuk mengajar seperti biasa. Tapi lecturer tidak akan terang balik apa yang telah di ajar dalam kuliah sebaliknya bantu kita untuk jawab soalan. Hah, waktu nie kalau ada yang dekat dalam kuliah yang kita tak faham boleh laa tanya dan lecturer akan terang dengan lebih details.

Dalam kelas tutorial kebanyakan hanya akan buat latihan tutorial(lebih kurang macam soalan ulangkaji). Dengan latihan ni, ia membantu pelajar untuk lebih faham..yelaa nak harapkan study sendiri malas kan..???huhu.. Bukan susah nak score..tips: tutorial buat betul-betul, soalan tambahan yang lecturer bagi sila buat dengan penuh kerelaan hati..huhu.. JANGAN PERNAH TIRU TUTORIAL DENGAN KAWAN, bincang tak apa..

Lagi satu kat matrikulasi lebih mementingkan pencapaian akademik so pelajar-pelajar tak perlu nak aktif sangat..Pesan akak siapa-siapa yang nak pergi matrik, study awal-awal..tutorial jangan tangguh, jangan duk sibuk nak outing sangat, pandai-pandai bahagi masa yap..yang penting semangat dan niat nak pergi matrikulasi tu untuk apa.. niat laa untuk dapat ilmu ALLAH dan semoga dengan ilmu yang kita dapat nanti dapat disebarkan dan memberi manfaat kepada orang lain..

Akhir sekali renungi kata-kata nie..

Ketika kita mengeluh : “ Ah, tak mungkin kot... ”. اَللّهُ menjawab : “ Jika AKU menghendaki, cukup Ku berkata “Jadi”, maka jadilah "
Ketika kita mengeluh : “ Beratnya dugaan ni, x sanggup aku ... ”. اَللّه menjawab : “ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan ”
Ketika kita mengeluh : “ serabutnyaa ... ”. اَللّهُ menjawab : “ Hanya dengan mengingatku hati akan menjadi tenang ”
Ketika kita mengeluh : “ aku sedihh sangat... ”. اَللّهُ menjawab : “ La Tahzan, Innallaha Ma’ana. Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama dengan kita "

Nah beberapa foto waktu akak di Matrikulasi Perlis


1 comment:

  1. assalamualaikum , thx for the share. sggt mmbntu . tpi,, nak tnyerr..assignment ade utk stiap subj.., or subj utama ajee ya ? :-)

    ReplyDelete