Tuesday 19 February 2013

1st Step Genggam Menara Gading (Part 1)



Alhamdulillah wa syukurillah..
Program 1st step menara gading berjaya dilaksanakan pada 13 & 14 Februari yang lalu bertempat di Sekolah Menengah Kebangsaan Kerteh, sekolah lama ku dulu.. mengimbau kembali bagaimana terbitnya idea untuk saya membuat suatu program khas untuk adik-adik yang bakal melangkah ke menara gading..

Allahu Allah, andai mereka tahu betapa besar dan sukarnya cabaran yang bakal mereka tempuhi saat melangkah masuk ke universiti.. dengan penuh rasa kasih sayang sebolehnya saya mahu adik-adik saya di sekolah at least mempunyai sedikit persediaan dan diorang ada seseorang yang boleh mereka rujuk untuk mengetahui berkaitan dengan cara hidup di universiti.

Melakukan sesuatu program yang belum pernah dibuat oleh bekas pelajar sekolah ternyata tidak semudah yang saya fikirkan sebelum ini. Ia memerlukan kesediaan diri, kekuatan dalaman serta kesabaran yang tinggi selain tidak mudah panik apabila berlaku sesuatu.
Pertamanya, saat saya buat pengumuman dalam group FB Lepasan SPM SMK KERTEH, tak ramai yang berminat nak tahu.. maybe diorang rasa saya buat lawak ataupun diorang tak yakin sebenarnya walau apa pun kita nak buat kalau ada kemahuan sebenarnya angan-angan boleh menjadi nyata. Sukarnya terpaksa menyiapkan kertas kerja pada awalnya seorang diri. Dengan kesibukan menghadiri kuliah, program di UUM yang terlampau banyak, memegang jawatan EXCO AKADEMIK kelab Fasilitator Dewan Penginapan Pelajar menyebabkan saya mempunyai masa yang sangat terhad. Nasib baik waktu tu assignment semua sudah disiapkan.

Awalnya, rancangan ini saya berbincang dengan kaunselor sekolah, dengan penuh semangat saya lakukan juga pada awalnya biarpun seorang diri. Tapi malang tidak berbau, sudah nasib di saat hati sangat melonjak-lonjak nak siapkan kertas kerja, setiap saat dan saban hari berfikir macam mana bentuk program yang bakal dilaksanakan, saya mendapat berita kaunselor tersebut akan berpindah sekolah. Allahu Allah, waktu tu rasa semangat yang dulunya menggunung hampir hancur. Dengan siapa lagi saya akan berurusan dan minta bantuan.

Pada waktu tu saya sempat berfikir, mungkin program nie bukan yang terbaik kut nak buat..hoho.. tapi tu baru pandangan akal saya. Setiap kali solat saya akan berdoa “Ya Allah, seandainya program ini adalah yang terbaik untukku juga akan membawa kebaikan kepada adik-adikku, maka kau permudahkanlah segala-galanya.” Memang waktu tu rasa tak nak buat sebab saya pun kalut dengan final. Pada ketika itulah 2 orang kawan lama waktu sekolah dulu mesej saya tanya ada apa-apa nak tolong tak untuk program tu. Ya Allah waktu tu rasa sangat-sangat bersyukur Allah hantarkan 2 insan untuk membantu saat diri betul-betul nak menyerah.
Dua orang kawan ni tolong siapkan sebahagian lagi kertas kerja yang tidak lengkap. Malangnya sebelum sempat kertas kerja tu di hantar via FB.. Laptop salah seorang daripada diorang jatuh menyebabkan rosak dan semua file hilang. Allahu Allah.. tengah-tengah study week saya kuatkan juga diri untuk siapkan proposal. Alhamdulillah selepas segala-galanya siap, saya minta kaunselor check proposal yang dah kami siapkan. Feedback positif, kaunselor minta hantar direct dekat pengetua.. Masalah pula sebab tak ada yang dapat hantar secepat yang mungkin dekat pengetua. Sangat penting untuk mendapat kelulusan pengetua lebih awal sebab baru laa next gerak kerja dapat dijalankan.

Sebaik sahaja saya bercuti semester, dengan programnya menyebabkan proposal tak dapat dihantar mengikut perancangan asal. Tapi saya kuatkan juga semangat, pergi sekolah sebaik sahaja sampai ke kampung. Alhamdulillah proposal telah diluluskan sebaik pengetua menelitinya. Next gerak kerja kami lakukan menerusi FB.. sangat sukar sebab nak cari sponsor, waktu tu plak saya terpaksa buat sendiri sebab ramai tak cuti lagi time tu. Terima kasih to Aishah dengan Nabila sebab selalu ikut aku pergi sekolah and settle banyak perkara..ngeh3

Prinsip saya mudah KALAU ORANG LAIN BOLEH BUAT MENGAPA SAYA TAK BOLEH, SAYA MEMANG DILAHIRKAN MENJADI SEORANG YANG HEBAT..

Next post, in shaa Allah saya akan cerita perjalanan sepanjang program..

No comments:

Post a Comment